2017/07/28

Predstavujem Vám Materinku, Čítankovo a komunikačné spôsobilosti

UČÍME SA HROU má  prvý pojem Materinka (náš materinský jazyk - slovenčina), ktorý zastrešuje aj Čítankovo (to sme dali samostatne z dôvodu jednoduchšieho vyhľadávania kníh). V nich sa pokúsime popísať aktivity, ktoré robíme spolu s mojimi deťmi. Rozvíjanie týchto kategórií považujem za dôležité a nevyhnutné pre život. Už od narodenia treba u detí rozvíjať komunikačné spôsobilosti (počúvanie, čítanie, rozprávanie, písanie, porozumenie - myslenie, komunikácia). Tieto spôsobilosti sa navzájom prelínajú. Niekedy sa stáva, že niektoré spôsobilosti sa dostávajú do popredia ako tie druhé. Môžeme ich u detí rozvíjať rôznymi aktivitami, hračkami. Je to zdĺhavý proces osvojovania - považuje sa za celoživotný proces, ktorý nie je ukončený. Stále je čo zlepšovať a zdokonaľovať.

POČÚVANIE
Počúvame od malička, už aj v brušku u mamičky. Vieme rozoznať farbu hlasu svojej mamičky alebo otecka a vieme naň reagovať (kopnutie,mrvenie, ...). Ale nie každý vie načúvať, preto sa snažíme deti učiť počúvať svojim načúvaním, keď sa chcú o niečom zdieľať. Nemusia vedieť všetko povedať. Alex krásne blaboce a je šťastný, keď ho sledujeme necháme ho vyrozprávať a potom s ním komunikujeme. Niekedy je dobré opakovať blabotanie vašich detí, ale ak chceme aby nám dieťa neskôr nešušlalo a nemalo aj iné jazykové poruchy, je potrebné aby sme po deťoch neopakovali a neprispôsobovali ich jazyku. Ben niektoré slová povie správne a niektoré zase nie, ale vždy sa snažíme po ňom zopakovať slovo ale správne. Napr. SLON bol kedysi NOLON. Je pravda, že často preháňam a zdôrazňujem niektoré slová a manžel sa mi chichoce. Ben povedal R a používa ho už veľmi dávno. A to vďaka jednej riekanke, ktorá ma z ničoho nič napadla. Možno ju aj vy poznáte:
,,Povedala RYBA, aby bola chyba. Povedal RAK, aby bolo tak."
Ben sa po prvom raze chytil a povedal: ,,mama ešte". Tak som ju zopakovala a on spolu so mnou povedal RAK. Myslíte si, že deti nepočúvajú a oni nasávajú ako malé špongie. Sme pre nich veľkým rečovým vzorom.

ČÍTANIE
http://www.martinus.sk/?uItem=64713&z=N3OZG6&utm_source=z%3DN3OZG6&utm_medium=url&utm_campaign=partnerVýborné je čítanie kníh v tehotenstve hovoríme o hlasnom čítaní. A pokračujeme s čítaním, keď sú deti na svete. Čítame leporelá (gumené, látkové), ktoré si deti môžu dávať do úst. Postupne sledujete dieťa ako si samo vyberá knihy a pozerá obrázky, snaží sa prerozprávať obsah textu za pomoci obrázkov, písmen ak nejaké pozná. To sa považuje za predčitateľské obdobie. Je to hrá - deti nás napodobňujú. Je pravda, že niektoré deti vedia čítať ešte pred vstupom do školy. Sú to deti nadané, šikovné, ktoré majú veľkú ambíciu si niečo samy prečítať a tak sa to naučia. Keď si deti začínajú čítanie osvojovať (najčastejšie prvotné učenie začína v prvej triede - škole) prechádza 3 etapami. Prípravné (predšlabikárové), nácvičné (šlabikárové) a nakoniec čítankové (pošlabikárové) obdobie. Viacej o čítaní a ako porozumieť textu Vám môže publikácia Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka (Gavora a kol.). Vhodná pre každého učiteľa, študentov primárneho vzdelávania. Odporúčam. Je to náročné obdobie pre deti, aj veľká zodpovednosť pre učiteľov. A tiež neľahká úloha aj pre rodičov. Treba s nimi trénovať každý deň. Poznáme niekoľko metód (postupov) k osvojovaniu si čítania, ale najpoužívanejšia je hlásková analyticko-syntetická metóda.

Niečo o mne a mojom čítaní.
Keď som bola malá, nemala som chuť čítať knihy. Skôr povedané - nenávidela som túto činnosť vďaka zlej skúsenosti a vytvoril sa mi blok k čítaniu a hlavne čítať pred ľuďmi. Ale vďaka tejto mojej skúsenosti som porozumela, že nie je vhodné aby sa deti v škole, či doma stresovali čítaním na čas (napr. prečítať text do minúty) a porovnávali sa navzájom. Prosím, to naozaj nerobte! Považujem to za nesprávny postup učiteľa, rodiča. Dieťa môže byť pod stresom a zbytočne sa často mýli, má strach z neúspechu. V prvom rade by malo isť o motiváciu k čítaniu (spontánny výber knihy a jej čítanie). V procese čítania prebieha vzájomná interakcia medzi kvalitou a kvantitou. Zo začiatku sa treba zamerať na KVALITU (porozumenie prečítaného textu) i keď prvotné čítanie hlások a syntéza nedávajú zmysel, treba vydržať. Vhodné sú maľované čítania. Dieťa dokáže prečítať obrázok a môže sledovať čítaný text. KVANTITA (napr. koľko textu prečítam za stanovený čas) nie je správne sledovať. Kvantita príde postupne a vďaka nej sa opäť vylepšuje aj kvalita. Čítanie je pre Nás a Naše deti veľmi dôležité. Ak čítame mi Našim deťom, zlepšuje sa im slovná zásoba, sledujú obrázky, oboznamujú sa ako taká kniha vyzerá, čo v nej je, spoznávajú písomný prejav nášho materinského, cudzieho jazyka, ... Keď vyrastú môžu zase oni  čítať nám napríklad na ,,Dobrú noc,,. Keď som bola malá premrhala som toľko času a nečítala som. Bola by to jedna z vecí, ktorú by som zmenila, keby som sa mohla vrátiť v čase. Svoj postoj ku knihám som začala meniť prípravou na VŠ. Veľmi ma zaujímala problematika v mojom odbore, chcela som veľa vedieť a zaujímalo ma to.
http://www.martinus.sk/?uItem=16463&z=N3OZG6&utm_source=z%3DN3OZG6&utm_medium=url&utm_campaign=partner
POČÚVANIE a ČÍTANIE boli zastúpené v receptívnej oblasti komunikačných spôsobilostí. Tak ich delí Palenčárová z knihy Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Tiež výborná kniha.

Už nám ostáva len produktívna oblasť komunikačných spôsobilostí. Ide o tvorivý proces (vlastné nápady, myšlienky).

ROZPRÁVANIE
http://www.martinus.sk/?uItem=32237&z=N3OZG6&utm_source=z%3DN3OZG6&utm_medium=url&utm_campaign=partnerMáme potrebu rozprávať a zdieľať sa o svojich zážitkoch,... Naučte své dítě efektivnímu učení je vhodná kniha pre rodičov, ktorá ponúka rady ako zefektívniť učenie svojich detí. Je treba sa rozprávať so svojimi detičkami a nevyžadujú to len oni. Ja sa s nimi veľmi rada zhováram. Uvedomujem si však, že sa s niekedy neviem dobre vyjadrovať. A to s deťmi komunikujem, vysvetľujem ako s dospelákmi. Je pravda, že to nie je ono. Viacero mamičiek mi potvrdilo, že sú na tom rovnako. Nezúfajme, prejde to:)

http://www.martinus.sk/?uItem=266399&z=N3OZG6&utm_source=z%3DN3OZG6&utm_medium=url&utm_campaign=partner
PÍSANIE
https://www.amazon.de/Alphabet-Stempelset-68-Stempel-Kissen-farbig/dp/B0030UHSNO/ref=pd_cp_21_4?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=16VWASD4FSF3B8JYP9QAhttps://www.amazon.co.uk/gp/product/B0026FBHGS?ie=UTF8&tag=sima0a-21&camp=1634&linkCode=xm2&creativeASIN=B0026FBHGShttps://www.amazon.co.uk/gp/product/B00XAWNX4K?ie=UTF8&tag=sima0a-21&camp=1634&linkCode=xm2&creativeASIN=B00XAWNX4KAsi ste postrehli aj vy, že deti vstupujú do prvých ročníkov a poznajú písmenká, vedia ich nájsť v texte, časopisoch, v meste na nákupnom stredisku, dokonca ich vedia prečítať a písať. Deti sú veľmi šikovné a rýchlo učenlivé z mobilov,... Napríklad máme prilepené mená našich detí na dverách do detskej izbičky, drevenú abecedu veľkých tlačených písmen/Janod I Wood Alphabet Puzzle uk/ alebo pečiatky Stempel und Puzzle ABC de. Ben je fascinovaný tvarmi a pomenúva písmenká. Aj tak sa dieťa môže oboznamovať s písanou podobou jazyka. Neskôr dokážu písomne vypovedať informácie o svojich pocitoch, myšlienkach,...
Písmenká pre najmenších (magnetické, pečiatky, ...)


POROZUMENIE - myslenie
Myslenie s rečou je úzko prepojené. Prostredníctvom myslenia, vieme porozumieť pojmom, vieme s nimi narábať a používať ich v komunikácií.

KOMUNIKÁCIA
Vo svojom slovníku používame pasívnu slovnú zásobu (nepoužívame slová - poznáme ich) a aktívnu slovnú zásobu, ktorú používame. Vďaka komunikácií v sociálnom prostredí môžeme prehlbovať našu aktívnu slovnú zásobu.
Všetky tieto spôsobilosti sa navzájom prelínajú, zefektívňujú aj za pomoci hry (v našom prípade), počas učenia v školskom prostredí a v našich reálnych životoch.

V rubrike Čítankovo Vám predstavím, knihy, ktoré máme doma alebo knihy, ktoré nás natoľko zaujali, že by som si ich rada kúpila. Postupne sem budem pridávať súbor kníh podľa tém pre deti, dospelých, učiteľov a študentov.

PS: ku konkrétnym knihám, aktivitám Vám pripojím linky, kde si ich môžete zakúpiť. Ak Vás osloví budeme sa tešiť.

Pekný víkend
Vaša
https://simatula.blogspot.sk/





0 komentáre:

Zverejnenie komentára